فهرست مطالب

تجربه کاربری یا UX

تجربهٔ کاربری (به انگلیسی: User Experience ) به اختصار UX شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر دربارهٔ استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. تجربهٔ کاربری جنبه‌های کاربردی، تجربه شده، اثرگذار به صورت عاطفی، معنادار و ارزش‌مند تعامل انسان و رایانه و مالکیت محصول را در بر می‌گیرد.

نمونه رابط کاربری

وقتی که شما از یک محصول استفاده می کنید مجموعه از تجربه ها برای شما ایجاد می شود برای مثال کار کردن با یک محصول می تواند برای شما آسان یا سخت باشد، از کار کردن با یک اپلیکیشن می توانید لذت ببرید یا بیزار باشید، پیدا کردن یک صفحه میان انبوه صفحات یک وبسایت می تواند سخت باشد یا آسان باشد
بعضی وبسایت ها یا اپلیکیشن ها را بارها و بارها استفاده می کنید و برخی دیگر را در همان چند ثانیه ابتدایی میبندید و دیگر هم سراغشان نمی روید، در یک اپلیکیشن بدون هیچ مشکلی از خدمات موجود در آن استفاده می کنید اما در یک اپلیکیشن دیگر، نمی توانید از امکانات موجود در آن استفاده کنید، مداوم با خطاهای مختلف برخورد می کنید. تمام مواردی که بیان کردیم می تواند تجربه کاربران از کارکردن و تعامل با محصولات مختلف باشد که به آن UX محصول یا تجربه کاربری محصول می گوییم.

 

اهمیت تجربه کاربری

یک تجربه کاربری مناسب برای هر شغلی عامل موفقیت است و برای ایجاد اعتماد به برند، محصول یا خدمات شما و ایجاد رابطه طولانی مدت با مشتریان هدف، بسیار حیاتی است. تعاملات منسجم و لذت بخش باعث تقویت فعالیت های مشتری شده، که این امر به نوبه خود به شناخت و وفاداری به برند، محصولات و خدمات شما منجر می شود.

از آنجا که طراحی UX کل سفر کاربر را در بر می‌گیرد، این یک فیلد چند رشته‌ای از طراحان UX است که از زمینه‌های مختلفی مانند طراحی بصری، برنامه‌نویسی، روان‌شناسی و طراحی تعامل حاصل شده‌اند. کارهای معمول یک طراح UX متفاوت است، اما اغلب شامل تحقیقات کاربر، ایجاد شخصیت، نمونه‌های اولیه تعاملی و همچنین طرح‌های آزمایشی می‌شود. این وظایف می‌تواند از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت باشد. اما آن‌ها همیشه از طراحان می‌خواهند که حامی کاربران باشند و نیازهای کاربران را در مرکز تمام تلاش‌های طراحی و توسعه نگه دارند تا زمانی که تمام مسایل مربوطه و نیازهای کاربر را به طور بهینه بررسی کنند. ​

 

سایر مطالب